Idag möter vi allt fler personer i vårt dagliga liv och många av dessa personer som vi möter passar perfekt in i vårt affärsnätverk och i vår kontaktlista – men hur bygger man ett nätverk på bästa sätt?
Att knyta nya kontakter är idag inte alls något ovanligt i affärssammanhang och vi har mängder av sociala nätverk att lägga till och plocka bort personer ifrån. Men något som man inte ska glömma bort är vikten av ett traditionellt visitkort, så om du inte har ett redan: beställ visitkort Stockholm ögonaböj – det kan nämligen vara din viktigaste affärsinvestering någonsin. Men det gäller att vara noga med designen och tydlig i informationsformuleringen om visitkortet ska arbeta till din fördel och verkligen hjälpa dig när du vill bygga nätverk.
Så utformar du ditt visitkort
Det som framförallt är viktigt att tänka på när det kommer till designen på ens visitkort är dess färg och material. ett plus i kanten är nämligen om det finns plats för egna anteckningar och att kortets material är sådant som det går att skriva på – man vill ju att personen som får kortet snabbt ska kunna skriva en liten not om vart ni träffats och pratat om, och just visitkortet är bästa platsen för detta (källa). En annan viktig sak att hålla sig till standardstorlekar på visitkorten så att korten får plats i en visitkortspärm, plånboksfack eller i ett visitkortsfodral för om man vill sticka ut så finns det smartare sätt att göra detta på – varför inte ha rundade kanter på kortet eller kanske upphöjda bokstäver?
Regel gällande visitkortsetikett
Regel nummer ett när det kommer till ditt visitkort är kort och enkel: Dela aldrig ut ditt visitkort till någon som inte ber om det – det är bara slöseri. Om en person inte är intresserad av vara sig dig eller ditt yrkesområde är det ingen idé att pracka på denna person ditt visitkort eftersom att kortet i det flesta fall inte kommer komma till användning eller rent av kastas bort så fort ni skiljts åt. Men var alltid bredd att ge kortet och lyssna till den potentiella mottagarens signaler – är man till exempel på en yrkesmässa förväntas man nästan stå beredd med kortet i hand eftersom att dessa tillställningar faktiskt är till för att knyta nya kontakter och bygga ut sitt nätverk.