Att synas är nästan allt för företag, för om man inte syns så finns man inte. Nu när internet breder ut sig gäller det att man har en bra närvaro online, men även försöker få sina produkter att synas med hjälp av produktplacering.

Produktplacering. Ett ord som blivit allt vanligare den senaste tiden och som snart kommer bli så vanligt att det kommer kännas ovanligt att inte se produkter som med stor omsorg blivit utplacerade. Men frågar man produktionsbolag som exempelvis Mindpool som har en vision med allt som gör gäller det att inte förstöra budskapet. Produktplacering har blivit vanligt i spelfilm men kommer nu även att mer och mer komma in i musikvideos som man kan efterkonstruera för att en produkt ska synas i en video som går bra.

En växande bransch

Produktplaceringar växer men man måste fortfarande vara noggrann med vad för konsekvenser det kan få om man går till överstyr.Svd.se skriver en artikel om de sämsta filmerna när det kommer till produktplacering och vinnaren är Wall Street: Money never sleeps. Det måste smälta in naturligt och bli en självklar del och i USA redan 2009 produktplacerade annonsörer för hela 25 miljarder dollar, vilket man hoppas på att de fått valuta för. I Sverige så har man sedan 2010 kunnat se mer och mer produktplacering då den nya tv- och radiolagen gick ikraft. I Sverige är det Solsidan som innehåller mest produktplacering och det kan vara ett mycket lönsamt sätt att få sitt varumärke att synas för den publik man vill nå och för att få in den direkt i det sammanhang man anser den ska befinna sig i.

Kanske kan du i denna video lyckas se några produkter som blivit ditplacerade.