De företag som arbetar i dagligvarubranschen, men även i restaurang- och cafébranschen, vet hur viktigt det är med olika knep som lockar kunder och får dem att köpa mer. Exempelvis arbetas det ständigt och effektivt med dofter, musik och placering av varor.

480741-great-loud-speakers

Genom att spela rätt musik i en butik, restaurang eller liknande kan försäljningen öka. Detta visar en undersökning som Dagens Nyheter skriver om. Med musiken kan man rikta in sig på en viss målgrupp och att spela musik är alltid att föredra framför tystnad eftersom musiken ger en relation till kunderna och skapar samhörighet. Ett utav de första företagen som började se att musiken hade betydelse för upplevelsen var Starbucks. En utav butikscheferna började spela jazz och fick omedelbart god respons. Flertalet kunder kom och frågade vad det var för musik och ville köpa cd-skivan. Sedan dess har Starbucks börjat sälja cd-skivor och jobbar väldigt medvetet med musik. I en undersökning har man jämfört försäljningen i en elektronikbutik när musik spelades och när det var tyst. Undersökningen visade att kunderna stannade hela åtta minuter längre när musik spelades. Försäljningen steg även med 78 procent. Vilken musikstil man ska välja till butiken beror på vilken kundgrupp man riktar sig till och tempot spelar även roll.  I en dagligvarubutik kan till exempel kunderna stanna längre när musiken håller ett långsamt tempo. Handlar det istället om en bar gäller det motsatta.

Butikerna arbetar med exponering och strategisk placering

Det finns dock mer som företagen gör för att öka sin försäljning i butik. Bland annat tror många företag på att ha en glad och trevlig personal. Har de folk som tycker det är roligt att jobba och kan förmedla den känslan, vill kunderna komma tillbaka gång på gång, skriver Sydsvenskan. Andra företag väljer istället att försöka locka kunder med hur de presenterar varorna. Några exempel på hur företagen arbetar i butik för att skapa merförsäljning är:

  • De skapar oordning och staplar varor i storpack. Detta signalerar att varorna är billiga.
  • Vill de istället signalera en viss exklusivitet, lägger de fram färre varor och placerar dem i fina högar.
  • De skapar speciella platser för vissa varor och arbetar med exponering när något är på kampanj. Till exempel tar vissa varumärken hjälp av företag som Displayexperten för att vara extra synliga i butik.
  • Vid kassan placerar de varor som kunderna kan tänkas impulsköpa, typ strumpor och tidningar.
  • De skapar högervarv i butiken så att kunderna ska ha sina högerhänder mot lockprisvaror. Då är det lättare att greppa dem och lägga dem i korgen.

Dofter är effektiva lockbeten 1594085-woman-holds-her-nose

Ett annat trick som även är effektivt är att locka kunderna till köp via speciella dofter. Finns en doft i en butik som stämmer överrens med butikens utbud, kan detta göra att kunden uppfattar kvalitén som mycket bättre. Några exempel på köplockare är en sötaktig doft i godisbutiken eller doften av kanelbulle i livsmedelsaffären. Doften ska dock inte vara för stark och ta över, utan man ska endast förnimma och inte känna. Läs mer.