Vad är viktigt på en arbetsplats egentligen? Bland annat rätt kontorsmaskiner som får arbetet att fortlöpa, men även god stämning och högt till tak.

Ett större företag med många kunder behöver bra kontorsmaskiner, som en inbindningsmaskin av högsta kvalitet med säker användning, kopiatorer, dokumentförstörare och flera häftapparater. Men vad mer behövs på ett kontor eller en större arbetsplats? Jo, trivsel förstås.

Skapa bra stämning på kontoret…

Ett trivsamt kontor innebär först och främst att det finns förutsättningar för alla att dra sitt strå till stacken. För det är nämligen så att alla kan göra saker för att bättra på och bibehålla en god stämning på en arbetsplats. Några saker du kan göra är att:

  • Se över hur du själv bidrar till stämningen på jobbet, påverkar du andra med ditt negativa sätt?
  • Våga ifrågasätt negativitet hos kollegor och ställ motfrågor när en kollega klagar. Försök att lägga fokus på positiva idéer och var öppen samt lita till dina kollegor.
  • Gå inte in i försvarsposition när du får kritik som chef, en arbetsplats behöver ha högt till tak. Försök i stället att möta kollegan där den befinner sig just nu och låta denna prata av sig. Det kan hjälpa lång väg. Ta alltså till dig av konstruktiv kritik.
  • Se till att bidra till en tillgänglig och inkluderande miljö där alla får vara den de är. Se över normer och antaganden när du kommunicerar, genom hur du pratar.
  • Ge positiv återkoppling och hylla det som verkligen fungerar i stället för att bara uppmärksamma sådant som inte fungerar. Den positiva uppmärksamheten är den viktigaste.
  • Peppa kollegor som har det tufft med positiva lappar eller stärkande ord i ett kort samtal. Erbjud att hjälpa till när en medarbetare drunknar i arbete.

Mer om hur du själv kan bidra till en god stämning genom att ta ditt ansvar för ditt eget beteende går det att läsa om i denna artikel i Metrojobb.se.

…Och undvik detta på kontoret

Det finns även saker som inte alls är populära på en arbetsplats, men som tyvärr kan vara vanligt. Det är bland annat:

  • Lova något och sedan strunta i det, utan ursäkt.
  • Svika en kollegas förtroende inför någon annan, till exempel en kund eller chef.
  • Skylla på kollegor när det inte är hens fel.
  • Inte ställa upp för en kollega när denna behöver din hjälp.
  • Vara negativ mot andra när de försöker hjälp dig att göra ditt jobb.

Mer om hur du inte ska bete dig samt om mobbing på arbetsplatsen kan du läsa om här och här.